Det ena behöver absolut inte utesluta varandra – tvärtom, så kan organisk sökmotoroptimering i kombination med betald sökordsannonsering vara mycket effektivt. Dock kan det vara bra att känna till skillnaderna mellan de två olika marknadsföringsmetoderna. Här berättar vi mer.
Sökmotoroptimering tar tid
Att ranka organiskt på ett sökord kan ta ganska lång tid. Är det ett ord som det råder liten konkurrens om så kan goda resultat förvisso visa sig snabbt. Dock är det kanske inte oftast dessa ord som är värda särskilt mycket att synas på.
Medan sökmotoroptimering tar tid, kan du komma i gång med sökordsannonsering på bara några timmar. Efter att du har gjort en annons, som blivit godkänd, så kommer den att synas när du söker på frasen (eller oftast närliggande fraser) som du annonserar på. Om den syns högt upp eller inte beror till störst del på hur mycket du är beredd att betala per klick.
Sökordsannonsering kostar per klick
Sökordsannonsering innebär att du betalar för varje besökare som refereras via din annons. Så är det inte med sökmotoroptimering – medan det förvisso kan kosta pengar, så har det potential att bli mycket billigare per besökare. Men det kan ta tid att nå dit.
Sökmotoroptimering kan göras billigt, men utan investering är det svårare att ranka bra. Många väljer att anlita en SEO-byrå som kan höja resultaten, vilket till exempel kan innebära ett par tusen kronor i månaden – men kostnaderna kan variera ganska kraftigt.
Du kan göra båda själv – eller ta hjälp
Båda kan göras själv, men då krävs det att man läser på. När det gäller sökmotoroptimering kan vissa saker vara lätta att göra själv, men när det kommer till de mer avancerade sakerna så tar det viss tid att lära sig. Sökordsannonsering är lite enklare att komma i gång med. Det finns tydliga guider att följa och tröskeln är inte lika hög för att börja.
Snabbt om sökmotoroptimering
- Sökmotoroptimering är svårare att komma i gång med, men ger ofta bra resultat när du väl är över tröskeln.
- Det finns många byråer som kan hjälpa till med såväl optimering som annonsering – om du inte vill läsa på och göra vad du kan på egen hand.
- Annonsering kostar per klick. Du betalar inte på samma sätt när du rankar organiskt.